Gyerek

Célom, hogy segítsek a gyerekek és serdülők egészséges lelki fejlődésének biztosításában, problémáik hatékony rendezésében, és a sikeres felnőtté válásban.

A gyerekek a tünetekkel „beszélnek” nekünk nehézségeikről. A gyermek és a pszichológus közti kapcsolat elfogadó, biztonságot nyújtó légkörében a gyermek szabadon feltárhatja belső világát. A szavakba foglalt, lerajzolt, eljátszott mással megosztott érzések, gondolatok, fantáziák már nem olyan félelmetesek, mintha alaktalanul magunkba zárnánk őket. Az általam gyakorolt integratív szemléletben a játéknak, a kreatív megélésnek döntő szerepe van, és emellett alkalmazok még kognitív viselkedésterápiát, monodrámát, meseterápiát és családterápiás módszereket.

A gyerekek segítésében kiemelkedő jelentősége van a szülők közreműködésének, a közös gondolkodásnak. Gyermekpszichológusként abban tudom segíteni a szülőket, hogyan tudják mélyebb szinten értelmezni gyermekük viselkedését. Segítséget kaphatnak ahhoz is, hogy megértsék, a gyermek viselkedése, tünete milyen belső konfliktust hordoz. Ha megfelelő módon tudnak reagálni, a gyermek tünetének már nem lesz üzenet értéke, megszűnik. Sokszor ennyi is elegendő ahhoz, hogy túllépjenek a nehézségeken.

A serdülőkor az átmenet és a gyors változások időszaka, mely sok feszültséget von maga után. Ez sokszor nem könnyű sem a fiatal, sem a szülei számára. A kamaszok viselkedésének hátterében gyakran az érzések kavalkádja, önértékelési zavar és szorongás húzódik meg. A pszichológus segítő közreműködése az aktuális, mindennapi problémák kezelése mellett az egészséges felnőtté válás elérésében is kulcsfontosságú lehet. Serdülőknél már fontos az önkéntesség. A felnőtt világgal szembeni kritikusság, bizalmatlanság miatt még inkább fontos, hogy megtaláljuk a segítségnyújtásnak azt az egyedi útját, ahol az elfogadás és bizalmi kapcsolat ki tud alakulni a pszichológussal.

Amiben segíthetek gyerekeknek

  • evési problémák
  • alvási nehézségek: elalvási nehézség, éjszakai felriadás, rémálmok
  • szobatisztasággal kapcsolatos nehézségek, éjszakai bepisilés, székelési problémák
  • kötődési problémák
  • szeparációs nehézségek: a gyermek nehezen szokik be a bölcsődébe, óvodába, iskolába
  • túlzott önnyugtatás: pl. ujjszopás, onanizálás
  • érzelmi nehézségek: túlérzékenység, sértődékenység, aggodalmaskodás, nyugtalanság, dühkitörések, koncentrációs nehézség
  • viselkedési nehézségek: túlzott félénkség, felnőtteken csüngés, impulzivitás, ellenkezés, agresszivitás
  • jelentős változás a gyermek hangulatában, pesszimizmus, levertség, motiválatlanság, életuntság, érzelmi labilitás
  • szorongásos problémák: erős félelmek, körömrágás, tikkelés, kényszeres szokások, óvoda- és iskolafóbia
  • traumatikus életesemények
  • szomatizálás: lelki eredetű testi panaszok: pl. fejfájás, hasfájás, hányinger (orvosi kivizsgálás szükséges)
  • beilleszkedési és társas nehézségek: túlságosan szorongó vagy agresszív, alkalmazkodási nehézségek
  • iskolai teljesítmény romlása

Amiben segíthetek még serdülőknek

  • önismeret és személyiség fejlesztés
  • önbizalomhiány, önértékelési problémák
  • pánik rosszullétek:szédülés, fulladás, heves szívdobogás, intenzív félelem a rosszulléttől
  • szexualitással kapcsolatos problémák
  • pályaválasztási tanácsadás

A munka menete

Találkozás a szülővel
A bejelentkezést a szülővel vagy szülőkkel való beszélgetés követi, ahol a gyermekükkel kapcsolatos nehézséget, problémát beszéljük meg. Ezután egy második konzultációs alkalom következik, melyre az anya jön el, anamnézis (helyzetkép) felvétele céljából, amikor is áttekintjük a gyermek eddigi fejlődését.

Találkozás a gyerekkel
Ezt követi a feltáró szakasz, mely 4 alkalomból áll. Ezeken a foglalkozásokon a gyermek egyedül van jelen, de a szülők részvételére szükség esetén van lehetőség. A találkozások során a beszélgetésekből, különböző rajzokból, a viselkedés és játék megfigyeléséből, valamint pszichodiagnosztikai tesztekből térképezem fel a gyermek vagy serdülő személyiségét, érzelmi mozgatórugóit, fejlődési elakadásait.

Javaslat, tanácsadás
Végezetül ismét szülő konzultációra kerül sor, ahol visszajelzést adok a tapasztaltakról és megbeszéljük a további segítségnyújtás módját és kereteit. Többféle javaslat lehetséges: nevelési tanácsadás a szülőknek, rendszeres foglalkozás a gyermek vagy a serdülő számára, más szakemberhez való irányítás, a kapcsolat lezárása rendeződött probléma esetében.
Célom, hogy segítsek a gyerekek és serdülők egészséges lelki fejlődésének biztosításában, problémáik hatékony rendezésében, és a sikeres felnőtté válásban.

A gyerekek a tünetekkel „beszélnek” nekünk nehézségeikről. A gyermek és a pszichológus közti kapcsolat elfogadó, biztonságot nyújtó légkörében a gyermek szabadon feltárhatja belső világát. A szavakba foglalt, lerajzolt, eljátszott mással megosztott érzések, gondolatok, fantáziák már nem olyan félelmetesek, mintha alaktalanul magunkba zárnánk őket. Az általam gyakorolt integratív szemléletben a játéknak, a kreatív megélésnek döntő szerepe van, és emellett alkalmazok még kognitív viselkedésterápiát, monodrámát, meseterápiát és családterápiás módszereket.

A gyerekek segítésében kiemelkedő jelentősége van a szülők közreműködésének, a közös gondolkodásnak. Gyermekpszichológusként abban tudom segíteni a szülőket, hogyan tudják mélyebb szinten értelmezni gyermekük viselkedését. Segítséget kaphatnak ahhoz is, hogy megértsék, a gyermek viselkedése, tünete milyen belső konfliktust hordoz. Ha megfelelő módon tudnak reagálni, a gyermek tünetének már nem lesz üzenet értéke, megszűnik. Sokszor ennyi is elegendő ahhoz, hogy túllépjenek a nehézségeken.

A serdülőkor az átmenet és a gyors változások időszaka, mely sok feszültséget von maga után. Ez sokszor nem könnyű sem a fiatal, sem a szülei számára. A kamaszok viselkedésének hátterében gyakran az érzések kavalkádja, önértékelési zavar és szorongás húzódik meg. A pszichológus segítő közreműködése az aktuális, mindennapi problémák kezelése mellett az egészséges felnőtté válás elérésében is kulcsfontosságú lehet. Serdülőknél már fontos az önkéntesség. A felnőtt világgal szembeni kritikusság, bizalmatlanság miatt még inkább fontos, hogy megtaláljuk a segítségnyújtásnak azt az egyedi útját, ahol az elfogadás és bizalmi kapcsolat ki tud alakulni a pszichológussal.

Amiben segíthetek gyerekeknek

  • evési problémák
  • alvási nehézségek: elalvási nehézség, éjszakai felriadás, rémálmok
  • szobatisztasággal kapcsolatos nehézségek, éjszakai bepisilés, székelési problémák
  • kötődési problémák
  • szeparációs nehézségek: a gyermek nehezen szokik be a bölcsődébe, óvodába, iskolába
  • túlzott önnyugtatás: pl. ujjszopás, onanizálás
  • érzelmi nehézségek: túlérzékenység, sértődékenység, aggodalmaskodás, nyugtalanság, dühkitörések, koncentrációs nehézség
  • viselkedési nehézségek: túlzott félénkség, felnőtteken csüngés, impulzivitás, ellenkezés, agresszivitás
  • jelentős változás a gyermek hangulatában, pesszimizmus, levertség, motiválatlanság, életuntság, érzelmi labilitás
  • szorongásos problémák: erős félelmek, körömrágás, tikkelés, kényszeres szokások, óvoda- és iskolafóbia
  • traumatikus életesemények
  • szomatizálás: lelki eredetű testi panaszok: pl. fejfájás, hasfájás, hányinger (orvosi kivizsgálás szükséges)
  • beilleszkedési és társas nehézségek: túlságosan szorongó vagy agresszív, alkalmazkodási nehézségek
  • iskolai teljesítmény romlása

Amiben segíthetek még serdülőknek

  • önismeret és személyiség fejlesztés
  • önbizalomhiány, önértékelési problémák
  • pánik rosszullétek:szédülés, fulladás, heves szívdobogás, intenzív félelem a rosszulléttől
  • szexualitással kapcsolatos problémák
  • pályaválasztási tanácsadás

A munka menete

Találkozás a szülővel
A bejelentkezést a szülővel vagy szülőkkel való beszélgetés követi, ahol a gyermekükkel kapcsolatos nehézséget, problémát beszéljük meg. Ezután egy második konzultációs alkalom következik, melyre az anya jön el, anamnézis (helyzetkép) felvétele céljából, amikor is áttekintjük a gyermek eddigi fejlődését.

Találkozás a gyerekkel
Ezt követi a feltáró szakasz, mely 4 alkalomból áll. Ezeken a foglalkozásokon a gyermek egyedül van jelen, de a szülők részvételére szükség esetén van lehetőség. A találkozások során a beszélgetésekből, különböző rajzokból, a viselkedés és játék megfigyeléséből, valamint pszichodiagnosztikai tesztekből térképezem fel a gyermek vagy serdülő személyiségét, érzelmi mozgatórugóit, fejlődési elakadásait.

Javaslat, tanácsadás
Végezetül ismét szülő konzultációra kerül sor, ahol visszajelzést adok a tapasztaltakról és megbeszéljük a további segítségnyújtás módját és kereteit. Többféle javaslat lehetséges: nevelési tanácsadás a szülőknek, rendszeres foglalkozás a gyermek vagy a serdülő számára, más szakemberhez való irányítás, a kapcsolat lezárása rendeződött probléma esetében.
KAPCSOLAT